ШКОЛА ВИЗУЕЛНЕ АНТРОПОЛОГИЈЕ 2026

ПОЗИВАМО
Центар за визуелну антропологију – ВАЦ позива све заинтересоване, студенте, дипломце, мастеранте, филмске редитеље који желе да се баве антрополошким истраживањима, етнографским и документарним филмским праксама да се укључе у Школу визуелне антропологије!
О ШКОЛИ
Током овог курса научићете да у тимском раду препознате актуелне друштвене феномене и истражујете служећи се филмским камерама или фотоапаратима. Упознаћете се са основним вештинама снимања и овладати уметничким језиком кинематографије, као и методолошким изазовима етнографског терена. Такође, полазници ће савладати коришћење софтвера за видео монтажу и аудио обраду.

Уз помоћ стручних предавача и ментора – етнолога, антрополога, етномузиколога и филмских редитеља, полазници ће створити сопствене истраживачко-стваралачке тимове, развити тему и снимити свој филм.

Етнографски филм је важан документ друштвене свакодневнице и имамо задатак да што верније преведемо другачије културе и „другост“ коју посматрамо камером и другим аудиовизуелним регистрационим технологијама. Једно од важних резултата ШВА је како научити антрополошке праксе у разумевању прављења етнографских филмова и успоставити њихову научну анализу. С друге стране, како обучити оне који почињу као филмски радници, а жели научити како се снимају етнографски филмови. Какав је однос између антрополога/етномузиколога, филмског ствараоца и актера специфичног догађаја који се снима? Које су етичке недоумице нас као истраживача у сарадњи са „другима“?
РЕЗУЛТАТИ И ЦИЉЕВИ
Као резултат радионице тимски осмишљавате, снимиате и заједно монтирате краткометражни етнографски филм, који ће бити приказиван у сродним самоорганизованим друштвеним центрима, као и у оквиру специјалних програма на ангажованом етнографском фестивалу „Византроп“ и другим етнографским фестивалима у Југоисточној Европи.
Ментори ШВА 2025. пружаће менторску подршку свим учесницима и након завршетка курса. Циљ нашег центра је да развија различите ангажоване истрачивачке методе у Србији и региону и подржава индивидуалне и колективне пројекте у њиховој будућности.
ПРЕДАВАЧИ И МЕНТОРИ

  • Реља Пекић, визуелни антрополог

    Мастер етнологије и антропологије, визуелни антрополог из Београда, а његово интересовање у области научних истраживања највише је усмерено на визуелну антропологију, антропологију спорта, антропологију туризма, примењену антропологију и сензорну етнографију.

    Директор и оснивач фестивала ангажованог етнографског филма "Византроп" и био је селектор на сродним фестивалима у региону. Аутор је неколико кратких етнографских филмова који су приказани на етнографским фестивалима у Љубљани, Задру, Прагу, Београду, Призрену, Москви и Скопљу, а за филм „Раскршће културе“ (2013) добио је награду публике за најбољи студентског филма на СЕФ фестивалу у Хрватској.

    Оснивач је Школе визуелне антропологије у Београду и учествовао је као предавач и ментор на многобројним радионицама у региону.

    Један је од координатора Друштвеног центра Кров, здруженог колектива етнолога и антрополога, филмских редитеља и уметника и учествује у креативним развојним програмима.


  • Миклош Барна-Липковски, филмски редитељ и новинар

    Миклош Барна-Липковски се скоро двадесет година бави документарним филмом и видео новинарством. Радио је за разне часописе, интернет странице и независне пројекте у родној Мађарској, па у Италији, Немачкој и Србији. Добитник је награде “О сиромаштву достојанствено” 2023. као новинар Слободне Европе у Будимпешти. Његови филмови су учествовали на бројним међународним фестивалима. Један је од оснивача Центра за Визуелну Антропологију и ДЦ КРОВ у Београду.


  • Анђела Достанић, етнолог и антрополог

    Дипломирала је Етнологију и антропологију на Филозофском факултету у Београду. Завршила је Ерасмус Мундус мастер из урбаних студија. Једна је од ко-оснивача удружења Византроп и координаторка пројекта Ангажованог фестивала етнографског филма – Византроп. Ауторка је неколико студентских филмова који су гостовали на домаћим и страним фестивалима. Радила је као сниматељка и организаторка у медијима и на телевизијским серијама. Тренутно је на мастеру из документарне режије на Академији уметности у Београду.


  • Никола Радека, етномузиколог

    Дипломирао је етномузикологију на Универзитету уметности у Београду (Факултет музичке уметности). Његов магистарски рад испитивао је тонске односе и мерења тона старог традиционалног дводелног певања регије Баније. Од 2008. године почео је да се бави етномузиколошким теренским истраживањима, која су обухватала вокалну праксу ратних избеглица и простака у Београду, постморталне влашке ритуале, праксу извођача електронске музике, али углавном стара дводелна певања са Кордуна, Баније и Поткозарја, што је тренутно његов главни фокус истраживања. Један од оснивача и директор Центра за етномузиколошке активности, у оквиру којег је реализовао бројне пројекте у вези са етномузиколошким теренским истраживањима на подручјима Србије, Хрватске и Босне и Херцеговине, реализацији документарних филмова, као и фестивалима традиционалне музике у Паризу и Београду. Активан као музички продуцент и извођач електронске музике од 2015. године.


  • Бранислав Стеванић, етномузиколог

    Бранислав Стеванић (1987) основне академске студије на Одсеку за композицију и Одсеку за етномузикологију завршава на Факултету музичке уметности у Београду, где потом наставља и завршава мастер студије на студијском програму за етномузикологију са одбраном теме „Репродукција друштвеног ауторитета, маскулинитет и креативност - навијачка музика у контексту професионалног фудбала у Србији“. Тренутно је на докторским академским студијама на истом факултету у оквиру којих истражује музику и звук јавног простора у културама отпора. Један је од оснивача Центар за етномузиколошке делатности где „губи време“ са својим колегама на корисне ствари без пресије. Такође, наставник је у музичкој школи „Стеван Мокрањац“ из Краљева на Одсеку за традиционално певање и свирање. Тежиште бављења звуком у документарном филму му је на транспозицији звук као научно-истраживачког податак у примењени звучни текст. (ко)Аутор је три документарна филма „Ин Калдрма“ у коме испитује опозитни звучни потенцијал „Дистрикта Цетињска“, „Етномузикологија, с колена на папир“ где испитује имплементацију учења традиционалне музике у васпитно-образовни систем у Србији и „Звук пре Звука (интерстицијално звучно поље гусларске праксе“ у којем обрађује тему звучног поља које претходи звуку нематеријалног културног наслеђа.


  • Данило Станимировић, филмски редитељ

    Филмски редитељ из Пожаревца, алумни ФИДкампус-а, Атељеа Варан и Сарајево Талентс кампуса. Његови кратки документарни филмови Сеобе и Прокоп приказани су на бројим фестивалима укључујући ДокуФест, Белдокс, ТИФФ Тиарана... Његов играни филм Бамбиланд имао је премијеру у чувеном биоскопу Anthology Film Archives у Њујорку, приказан је на преко 90 фестивала широм света и освојио бројне награде. Директор је едукативног програма фестивала Најкраћи Дан, ментор је на школи документарног филма Слободне Зоне Јуниор као и на многим филмским радионицама. Селектор је фестивала Кратка Форма у Горњем Милановцу и тренутно је на мастер студијама за режију на ФДУ, и ТВ серије на ФМК у Београду, где је ангажован као сарадник у настави.


  • Милутин Милошевић, филмски редитељ

    Милутин Милошевић је рођен 2001. године у Новом Саду, а одрастао у Прокупљу. Тренутно завршава студије филмске и телевизијске режије на Факултету драмских уметности. До сад је као режисер, сценариста и продуцент радио на неколико кратких играних и документарних филмова, музичких спотова, реклама и једној телевизијској емисији. Тренутно је у предпродукцији дипломског филма -Смрт, море, плаве боје-, и тренутно држи предавања средњошколцима у оквиру драмске школе Бис. Поред бављења филмом, пише и поезију.

  • КАДА И ГДЕ
    Школа почиње 30.новембра 2025.године и трајаће шест месеци. Школа је подељена у 9 модула. Сваке недеље у 18 часова одржаваћемо теоријска предавања и филмске вежбе.
    Школа ће се одржавати у биоскопу "Каменко Катић" у Друштвеном центру КРОВ (Краљице Марије 47), а сваки учесник аутоматски постаје и члан овог центра. Након теренског рада, учесницима биће на располагању мање собе намењене за монтажу, као и рачунари у Друштвеном центру Кров.
    ПРОГРАМ
    Модули ШВА означавају тематске или методолошке блокове наставе, који се фокусирају на специфичне теоријске, епистемолошке и истраживачке аспекте антропологије и филма. Они садрже предавања, практичне вежбе (без или са камером/снимачем звука), брејнсторминг сесије, менторске састанке и консултације са нашим истраживачким сарадницима.

    М1: Методологије етнографског филма и документарне филмске праксе
    М2: Камера и монтажа у етнографском филму – практични рад са камером и снимачима звука
    М3: Антрополошко истраживање, етномузикологија и ангажовани филм
    M4: Употреба архивског материјала у документарном/етнографском филму
    М5: Рекогнисцирање етнографског терена и етички приступи у истраживању: Припрема у теренском раду и и успостављање Плана снимања
    М6: Реализација етнографског терена: кооперативно истраживање – практични рад
    М7: Монтажа филмова
    М8: Принцип Заједничке антропологије – пројекција са протагонистима и члановима заједнице истраживаних
    М9: Ревидирање етнографских филмова и постпродукција – завршна монтажа
    ПРИЈАВА
    Пријава се врши путем следећег линка: https://forms.gle/gwcKVEMXFT3Df1tp8
    Пријаве су отворене до 20. новембра.
    ЦЕНА
    Цена партиципације на Школи визуелне антропологије износи 7.000 динара месечно, док је време трајања школе 6 месеци.
    Уз партиципацију, сваки полазник школе постаје и члан Друштвеног центра Кров (Краљице Марије 47), уједно и корисник здружених ресурса (видео опреме, звучне опреме, компјутера) и рад у просторијама предвиђеним за вежбе и монтажу.
    Осим тога партиципација подразумева 3 сата недељно теоријских предавање и вежбе; стручне консултације са менторима у вези њихових филмова; премијеру филмова и комплетну фестивалску дистрибуцију (преко 20 фестивала)